همشهری آنلاین: رئیس جمهوری فرانسه که از پنجشنبه هفته گذشته برای گذراندن تعطیلات به اقامتگاه تابستانی خود رفته، می‌گوید که دولت به بخشی از خشم جلیقه زردها پاسخ داده اما هنوز لازم است قدم‌های دیگری برداشته شود.

مكرون و جليقه زرد

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه فرانسوی «لو پاریزین»، امانوئل مکرون به خبرنگاران گفت که در کشور مشکلات زیادی وجود دارد که با بی عدالتی و مسائل اقتصادی که طی مدت طولانی شکل گرفته، مرتبط است.

این اظهارات مکرون در حالی صورت گرفت که روز گذشته (شنبه) و در حاشیه سی وهفتمین شنبه اعتراضی معترضان به سیاست های اقتصادی دولت موسوم به جنبش «جلیقه زردها»، ۳۰۰ نفر از این افراد به همراه تعداد زیادی از «بلوک های سیاه» به دفتر نمایندگی یکی از اعضای حزب جمهوری به پیش و عضو مجمع ملی فرانسه حمله ور شدند و آنجا را غارت کردند.

بلوک های سیاه و جلیقه زردها، دفتر نمایندگی «رومن گرو» (Romain Grau) عضو مجمع ملی فرانسه و حزب "جمهوری به پیش" پارلمان این کشور را در شهر "پرپینیان" غارت کردند.

مکرون که بارها از اقدام های پلیس فرانسه در کنترل جلیقه زردها دفاع کرده و آن را امری لازم و ضروری برای خاموش کردن اعتراض های مردمی دانسته، به وجود مشکلات اقتصادی بسیار در کشور اذعان کرد و گفت این مشکلات پیشینه ای طولانی دارد.

وی در پاسخ به بحران جلیقه زردها، در روز سوم تعطیلات خود در اقامتگاه تابستانی «فورت دی برگانکون» گفت: به هیچ وجه اعتقاد ندارم که آنچه در یک زمان باعث خشم واقعی مردم شده، پشت سر ما قرار دارد.

مکرون مدعی است که خشم معترضان فرانسوی فقط مربوط به بخشی از جامعه فرانسه و نه همه این جامعه است.

اما لو پاریزین با آشکار کردن تناقض نظر مکرون نوشت: با این حال، رئیس جمهور چند روز پیش توانست این تصور را ایجاد کند که از نظر او جنبش پیشینه دار است.

مکرون در یک ضیافت شام در روز سه شنبه با حضور وزرای خود با اشاره به «ژولین آلافیلیپ» دوچرخه سوار فرانسوی در مسابقات "تور دو فرانس" که در این مسابقات همچنان پیراهن زرد را بر تن دارد گفت که "کشور، جلیقه زردها را به سمت پیراهن زرد پشت سر گذرانده است. "

با توجه به زبان شاعرانه مکرون که همواره در سخنرانی های خود آن را می توان مشاهده کرد، رئیس جمهوری جوان فرانسه معتقد است که جنبش جلیقه زردها رو به اتمام بوده و کشور دارد ثمره تلاش هایش را می بیند.

پیراهن زرد (maillot jaune) را برنده رده‌بندی اصلی در مسابقات دوچرخ سواری می‌پوشد.

این رده‌بندی با جمع‌بندی رکوردهای روزانه هر دوچرخه سوار تنظیم می‌شود. دوچرخه سواری که کمترین زمان کلی را در پایان هر دوره کسب کرده باشد، پیراهن زرد تشریفاتی دوچرخه سواری را به همراه حق شروع دور بعدی تور تصاحب می‌کند.

لو پاریزین افزود: به گفته رییس جمهور، دولت به بخشی از خشم جلیقه زردها واکنش نشان داده است. اما هنوز کار وجود دارد. او می گوید، هنوز به بخشی پاسخ نداده ایم، چون زمان نیاز دارد، خشم وجود دارد و پاسخ لزوما پاسخ فوری نیست.

به نوشته لو پاریزین، امانوئل مکرون این اطمینان را هم داد که از دولت خواسته تا در ماه سپتامبر اجرای اقدام های خاص (در این ارتباط) را ادامه دهد.

رئیس جمهوری فرانسه می گوید، در عمل نباید سعی کنیم ترس را از بین ببریم، بلکه باید یک دیدگاه ارائه دهیم.    

مکرون در ضیافت شام سه شنبه شب در کاخ الیزه با حضور وزرای دولت و همسرانشان گفته بود: "ما سال را با جلیقه زردها آغاز کردیم و با (مایو) پیراهن زرد - اشاره به پیراهن زرد دوچرخه سوار فرانسوی - به پایان رسید. "

جنبش جلیقه زردها که روز گذشته به سی وهفتمین هفته متوالی خود رسید اگر چه با جمعیتی محدود اما با خشمی همیشگی به حیات خود ادامه می دهد.

این جنبش از ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸(۲۶آبان ۹۷) با ۳۰۰ هزار تظاهرکننده در خیابان های فرانسه متولد شد.

کد خبر 449566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha